Unele mituri legate de sanatate dispar rapid dupa ce au aparut, iar altele se popularizeaza, circuland cu regularitate, deseori chiar in ciuda dovezilor stiintifice incontestabile care le demostreaza inexactitatea. Dezinformarea si miturile sunt mult mai incitante decat adevarul, mai ales in ceea ce priveste nutritia. Problemele de nutritie ne privesc pe toti, intrucat fiecare om isi doreste sa manance mai bine si sa fie mai sanatos. O dieta echilibrata, un stil de viata activ si suficiente ore de somn sunt, de cele mai multe ori, suficiente pentru a avea o viata sanatoasa si a tine bolile la distanta, insa nu constituie un subiect de discutie suficient de interesant pentru oameni.

Păr hidratat, sănătos și ușor de pieptănat? Se poate!

Cele mai persistente mituri legate de nutritie sunt cele care au in spate un sambure de adevar, insuficient insa, iar acestea, in loc sa ne puna la indoiala capacitatea de a alege, ne pot ajuta, in schimb, sa analizam critic, sa ne informam din surse verificate si sa renuntam la frustrari si confuzie, pentru a ne mentine o stare de sanatate satisfacatoare. Iata cateva mituri dintre cele mai intalnite si adevarul din spatele lor.

nutritie

Foto interior si prima pagina: Yuganov Konstantin, Shutterstock

1. Dieta raw vegana asigura enzimele esentiale pentru o digestie sanatoasa

Alimentele consumate crude sunt neprocesate, prin urmare nu exista nicio pierdere de nutrienti, cum ar exista in cazul pregatirii termice a acestora. Insa unii sustinatori alimentatiei raw vegane argumenteaza ca alimentatia raw imbunatateste digestia umana prin consumul enzimelor vegetale. Complet fals, intrucat enzimele plantelor sunt utile pentru supravietuirea acestora, nu sunt esentiale pentru sanatatea umana.

Pregatirea termica a mancarii la mai mult de 48°C inactiveaza enzimele din plante, enzimele fiind proteine, iar proteinele se scindeaza la temperaturi ridicate. La fel cum se intampla de fapt si in momentul in care ajung in stomac, unde este un mediu acid capabil sa scindeze eficient proteinele. In cazul in care se asociaza cu microorganisme vii, cum se gasesc in alimentele fermentate, de exemplu varza murata, atunci este posibil sa ajunga intacte pana la nivelul intestinului subtire, dar contributia totala la digestia umana este minimala. Un alt mit este faptul ca organismul uman are o cantitate limitata de enzime proprii si mancand alimente crude, ne folosim de enzimele acestora, scutindu-ne corpul de a le produce. Specialistii specifica faptul ca nu exista un numar finit de enzime in organism, enzimele fiind vitale supravietuirii iar organismul continua sa le produca pe tot parcursul vietii.

2. Radiatiile de la cuptorul cu microunde creeaza compusi periculosi in alimente

Cuvantul “radiatie” in sine poate avea o conotatie sensibila, fiind asociat cu activitatea centralelor nucleare, dar se refera la felul in care circula energia, in unde. Microundele, undele radio, ultravioletele ori fluxul de energie pe care il percepem vizual ca lumina, toate sunt o forma de radiatie. La fel ca si razele X sau gamma, care pot, intr-adevar, pune probleme pentru sanatate, fiind radiatii ionizante. Insa, microundele folosite pentru a gati mancarea sunt diferite de razele X sau gamma, facand parte din categoria radiatiilor neionizante, iar tipurile de modificari suferite de alimente sunt provocate de caldura ce se genereaza inauntrul acestora, prin agitatia termica a moleculelor de apa, si nu de la undele propriu-zise.

Prepararea mancarii la microunde nu se deosebeste de alt mod de preparare a alimentelor ce utilizeaza caldura. Insa, a gati alimente in recipiente de plastic obisnuite, neconforme cu microundele poate duce, pe parcursul procesului de pregatire, la eliberarea in alimente a compusilor din plastic, asa ca este bine sa alegeti recipiente speciale ce pot fi folosite in cuptorul cu microunde in conditii de siguranta.

3. Poftesti la anumite alimente in momentul in care ai un deficit de nutrienti continuti de acestea

Nu este adevarat, in situatia in care nu esti cerb, elan sau alta cornuta. Acestea, in timpul primaverii, simt nevoia sa linga sare sau depozite minerale care le asigura nutrientii ce le-au lipsit o iarna intreaga. Poftele alimentare ale omului tind sa satisfaca, mai degraba, anumite cerinte emotionale. Specialistii considera ca poftele apar in momentul in care dieta este prea restrictiva sau prea plictisitoare, ori in momentul in care iti doresti ceva ce nu poti avea. Daca exista ceva interzis, este de obicei de doua ori mai tentant. La om exista un singur deficit de nutrienti asociat cu pofta, si acela este deficitul de fier. Insa lucrul straniu este ca cei cu deficit de fier nu poftesc la o portie gigant de friptura sau ficat, ci prefera argila, ciment sau cuburi de gheata. Cercetatorii nu stiu cu exactitate ce cauzeaza aceasta afectiune ciudata si rara, numita pica, insa considera ca lipsa de fier poate afecta mecanismele de reglare a apetitului la om.

10 motive stiintifice care te vor convinge sa introduci mai multe alimente crude in alimentatia zilnica
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: