Nu am să pretind că nu înțeleg temerea. Am fost și eu în postura în care mi se părea de neconceput să trăiesc pe baza de alimente vegetale și nu înțelegeam de ce unora li se pare că “mâncare” înseamnă legume. 

Una dintre problemele cu care mă întâlnesc frecvent atunci când propun o îmbunătățire a stilului de viață este că oamenii sunt obișnuiți cu gustul extrem de procesat al alimentelor și au impresia că nu pot renunta sub nicio formă la ceea ce ei cred că este “mâncare”. Când eu îi încurajez să crească progresiv consumul de alimente de proveniență vegetală, mi se răspunde cu un ridicat din umeri: “Dar mie nu îmi plac legumele” / “Legumele nu sunt mâncare pentru oameni, doar nu sunt animal să pasc” / “Ce sunt eu? Iepure? Nu pot să trăiesc cu morcovi și roșîi” șamd

Nu am să pretind că nu înțeleg temerea. Am fost și eu în postura în care mi se părea de neconceput să trăiesc pe baza de alimente vegetale și nu înțelegeam de ce unora li se pare că “mâncare” înseamnă legume.

În realitate, mâncarea este ceea ce ne oferă natura - alimente în forma lor integrală, așa cum a fost proiectată înainte ca procesarea să ne amețească simțurile.

Cred că motivul principal este obișnuința cu mâncărurile procesate, un “viciu” căruia îi putem veni ușor de hac cu un simplu plan de schimbare a obiceiurilor alimentare:

Psihologii ne învață că durează nu mai mult de 3 săptămâni să implementăm un nou obicei în rutina noastră. Prin urmare, tot ceea ce trebuie să facem este să alegem conștient, vreme de 3 saptamani, legumele, pentru că mai apoi să observăm că ne-am obișnuit cu ele și le ducem lipsa atunci când nu sunt în farfurie.

Pe lângă nevoia de a ne obișnui să avem pe masă legume, trebuie să găsim o modalitate prin care să ne placă gustul lor, proces îngreunat de faptul că mancarurile procesate sunt încărcate de potentatori de gust, sunt fie foarte sărate, fie foarte dulci. Cu alte cuvinte, mâncarea procesată are un gust ispititor si puternic, în vreme ce aromele mâncărurilor sănătoase sunt mai fine, parte dintr-un repertoriu mai rafinat de gusturi ce sunt pur și simplu blocate de forță vulgară a produselor procesate. Cum să facem să ajungem sau, mai bine spus, să ne întoarcem la abilitatea de a savura paleta gusturilor naturale?

Din fericire, natura se ocupă și de acest aspect. Există studii care ne arată că avem aptitudinea de a dezvolta gustul pentru un anumit aliment după ce el ia contact cu papilele noastre gustative de aproximativ 10 ori. Mai clar: dacă nu îți place spanacul, fă un efort să pui câte o frunză de spanac pe limba de 10 ori. Nici măcar nu e nevoie să o mănânci. Este un experiment pe care merită să îl încerci și din care nu ai absolut nimic de pierdut!

Alte sfaturi pentru a adaugă legume în alimentația ta:

1. Disponibilitatea: Dacă nu ai legume în casă, probabilitatea să le consumi scade drastic. Îngrijește-te să ai întotdeauna în apropiere alimente vegetale, chiar dacă sunt proaspete sau înghețate.

2. Construiește-ți o masă pe zi pornind de la legume: poate fi o salată, un preparat stir-fry sau o supă

3. Îngrijește-te să ai câte o salată pe masă atunci când mănânci. Dacă ești la restaurant, pe lângă felul principal pe care îl mănânci, poți comanda o salată la comun cu o prietenă. Dacă ești acasă, ai un control mai mare asupra preparatelor, iar dacă ești în vizită, te poți oferi să aduci tu un preparat la masă pentru a te asigura că există și legume.

Momentan important nu este să scoți din alimentele mai puțin bune ci să introduci legume!

4. Nu toate dressingurile sunt rele! Încearcă unul pe baza de iaurt sau de tahini sau chiar o vinegretă simplă

5. Achiziționează un spiralator de legume. De cele mai multe ori uităm că mâncăm cu toate simțurile, inclusiv cu ochii.

6. Ai mâncat vreodată pizza vegetariană? S-ar putea să fii surprins(ă) plăcut! Dar legume la grătar? Nu doar ciupercile pot fi fripte ci și vinetele, dovleceii, ardeii, roșiile, ceapă șamd

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

Featured foto by Lisovskaya Natalia via Shutterstock.com

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: