comunicat de presa

rizom audioluminescent Gheorghe (gH) curator Viviana Iacob partitura grafica Maria Balabas

23-27 mai 2012, zilnic intre 10.00-18.00 Spatiul Platforma (Calea Mosilor 62-28, in cadrul MNAC Anexa, etajul 1) Vernisaj/Performance: 23 mai, ora 19.00: d s l x (noise), Daiana Ivascu (dramba)

Vernisajul va avea loc miercuri, 23 mai, incepand cu ora 19.00 cu un performance de d s l x, varianta performativa a lui Gheorghe, sound si noise artist, impreuna cu Daiana Ivascu (14 ani, din comuna Fundu Moldovei, jud. Suceava), printre ultimii interpreti traditionali de dramba din Romania.

Facebook event aici.

Ce se aude?

Sunete folclorice vechi inregistrate de Constantin Brailoiu in primele sale campanii etnografice, preluate din arhiva Muzeului de Etnografie din Geneva. Adica: solz de peste, frunza de liliac, cimpoi, bucium, flageolet si bocete.

Este prima instalatie de sunet din Romania, prin care Gheorghe (gH) si Viviana Iacob creeaza in mod performativ un ambient holofonic. Intr-o padure de zumzet te iau prin surprindere in timp ce strabati sala dintr-o parte intr-alta sunete nevazute.

O alta noutate pentru Romania este faptul ca o expozitie de arta contemporana beneficiaza de un sistem de sunet dezvoltat si patentat de dr. Joseph Pompei la MIT Media Lab. Particularitatea sa consta in faptul ca foloseste ultrasunetul ca proiector acustic, transmitandu-se astfel sunetul in mod unidirectional, la fel ca o raza de lumina: sunetul este proiectat intr-un singur punct, in afara acestuia e surplus de zgomot.

Ce se intrevede?

“Oameni care au murit, instrumentele lor praf si pulbere acum, cantecele lor aproape una cu uitarea. Ascult inregistrata o doina la frunza si efemerul acestei fasii de realitate transmisibila la 70 de ani dupa inregistrare ma atinge ca un fior electric. Nimic care sa se degradeze mai repede, sa se anihileze, nimic mai trecator ca un cantec si o frunza.” (Maria Balabas)

Expozitia este o recontextualizare a ideii de eveniment sonor ca sunet arhivat. Propune arhiva sonora ca peisaj acustic lasand publicului posibilitatea crearii unui traseu narativ individual. Padurea de Sunete sugereaza ideea de performativitate ca modalitate de recuperare a unui sunet pierdut sau putin cunoscut, indicand un spatiu in care evenimentul sonor se intrepatrunde cu propriile noastre gesturi audibile.

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: