Dincolo de tendințe și cultura pro-alimentație intuitivă care câștigă popularitate în zilele noastre (Amin!), adevărul este că acest curent al non-dietelor s-a născut în urma unui calcul perfect logic: curele de slăbire nu funcționează, mai devreme sau mai târziu kilogramele revin. [1]

Stilul de viata mediteraneean este secretul pentru o viata sanatoasa si fericita

Și atunci ce e de făcut? Rămânem grași pe vecie?

Nu, din fericire, există soluții.

Un prim pas este să spunem stop nesfârșitelor cure de slăbire. Obsesia pentru cântar este unul din factorii care ne-a adus în această situație. Interdicția de a ne alimenta la nevoie este cea care ne-a trezit interesul exagerat pentru mâncare.

Al doilea motiv important este alimentația necorespunzătoare, bogată în grăsimi saturate, zahăr și aditivi, o cărare de pe care cu greu faci drum întors, către ceea ce înseamnă cu adevărat hrana. Pentru că răul atrage rău, mâncarea bogată în tot ce nu-i bun pentru corpul omenesc, te face să tânjești mai mult, mai des, același soi de produse comestibile. [2]

Singura soluție pentru a ieși din cercul vicios este revenirea la simplitate, la gusturile de bază, cele proiectate de natură, cele care îți hrănesc trupul și nu doar poftele.

Pășind pe acest drum al naturaleții, organismul tinde să-și redobândească instinctele, reînvață să tânjească după ce are nevoie și nu după “drogul” care i-a amețit simțurile. Alimentele intens procesate, stresul, dezordinea în care trăim zi de zi alterează echilibrul dintre grelină și leptină (hormonul foamei și cel al sațietății), dar și pe cel dintre glucoza și insulina, flora microbiană și, de fapt, întreg organismul prin deranjarea celor mai fine mecanisme cu care am fost proiectați. Ele intervin în cel mai bun caz precum o piedică în calea pieselor de domino prin care sunt reglate funcțiilor corpului nostru sau, în cel mai rău caz, ca un cataclism care devastează simultan aproape toate mecanismele de ajustare.

Imaginați-vă, spre exemplu, cum arată comunicarea în organismul unei persoane obeze, dependentă de fast-food și băuturi acidulate: insulina bate la porți veșnic închise, hormonul sațietății zace în comă, zahărul zburdă prin sânge. Toți curierii care ar avea în mod normal de transmis mesaje clare precum “Sunt satul” sau “E ora mesei” sunt complet buimăciți, aleargă prin corp cu scrisorile lor oficiale complet inutile.

În opoziție, pe un fundal cu muzică relaxantă și zugrăvit în culori pastel, imaginați-vă un organism în care aproape totul funcționează cum trebuie: zahărul în sânge crește moderat în urma unei mese cu tot ce are nevoie, insulina pășește delicat și gestionează elegant această creștere moderată. Fiecare organ din corp își ia din alimentație ceea ce are nevoie pentru buna sa funcționare. Ocazional, ceva nu merge conform planului. Poate că, spre exemplu, nu consumi ceva vreme suficient magneziu sau îl consumi în exces. În această situație se formulează o “scrisoare oficială” prin care centrul de control este notificat de carența apărută. Se coace un plan genial: vom naște o poftă de alimente colorate în verde închis și astfel vom crește aportul de magneziu pentru a ne reface depozitele. Sună bine, nu-i așa? Ei bine, așa se petrec lucrurile în corpul unui om sănătos!

Cum poți obține o asemenea stare de sănătate?

Migrarea către un stil de viața sănătos este un proces treptat, continuu, asupra căruia poți face îmbunătățiri tot restul vieții. Cu toate acestea, primii pași sunt întotdeauna spectaculoși și memorabili. Când decizi să pășești către un asemena stil de viață îmbunătățit, poți alege mai multe strategii care te poartă în același loc - moderație în alimentație, abundentă de produse vegetale cât mai puțin rafinate, mișcare și optimism.

Totuși, astăzi îmi îndrept atenția către un drum anume - strategia CHIP. CHIP (The Complete Health Improvement Program) este un program care dă rezultate din ce în ce mai bune de 25 de ani, de când a fost inventat. Oameni de pretutindeni din lume, de la SUA, Australia și Noua Zeelandă și până în India și Suedia au testat CHIP și s-au bucurat de beneficiile acestui program.

Marturisesc că, de obicei, când văd beneficii aduse unei patologii atât de variate de la infarct la constipație și, colac peste pupază, pe lista este inclusă și oboseala cronică și impotența, închid pagina pe care o citesc aproape automat: este, cel mai probabil, vorba de un medicament minune în care nu am incredere. Doar că adevărul este că stilul de viață sănatos poate produce o serie atat de variată si spectaculoasă de schimbări, iar programul CHIP are avantajul de a fi dovedit prin 33 de studii clinice.

Cum funcționează CHIP?

În 1988, când a fost inventat, CHIP era un program de 30 zile aplicat pe un grup de canadieni.

Zece ani mai târziu, grație tehnologiei și rezultatelor spectaculoase pe care le-a înregistrat, CHIP a devenit disponibil pe DVD, într-un pachet de 18 clipuri video cu ajutorul cărora oricine își dorea, își putea schimba stilul de viață.

Astăzi CHIP este un program structurat pe 3 luni, în 18 sesiuni intensive, în cadrul căruia participanții trec prin toate stadiile schimbării stilului de viață, învață să se alimenteze corect, să integreze mișcarea în stilul de viață și leagă prietenii de durată. În diverse etape ale programului participanții sunt testați, le sunt recoltate probe biologice și le este înregistrată evoluția.

Beneficiile programului CHIP

CHIP își are rezidența la The Lifestyle Medicine Institute în Loma Linda, California, deloc întâmplător una din zonele albastre ale lumii, acele blue zones în care densitatea centenarilor și a persoanelor cu o stare de sănătate bună este atipic de mare.

Există peste 30 de lucrări științifice care evaluează rezultatele CHIP și toate au concluzionat că schimbările produse prin intermediul programului ajută în prevenția și, uneori, în tratamentul unor patologii grave precum:

  • bolile cardiovasculare
  • infarct, angină
  • hipertensiune
  • diabet
  • obezitate
  • anumite cancere ale adulților
  • diverticulița
  • constipație
  • artrită
  • impotență
  • depresie și anxitate
  • oboseală cronică

Ce este de fapt CHIP?

CHIP este, în esență, ceea ce vă spun în fiecare săptămână dar cu altă pălărie: o educație pentru un stil de viață sănătos, echilibrat, care se concentrează în egală măsură asupra trupului, minții și sufletului asamblând astfel un puzzle al unei vieți împlinite, fericite și nu în ultimul rând definite prin flexibilitate și personalizare. Participanții programului învață cum să mănânce mai sănătos, cum să integreze activitatea fizică în viața lor dar, și cum să gestioneze stresul, să își îmbunătățească relațiile sociale și să dea sens vieții.

Cât de mult bine face acest program?

Cei care au văzut doar videoclipurile programului CHIP au înregistrat în medie scăderi ale tensiunii arteriale cu 20 puncte, LDL colesterolului cu 40 puncte, trigliceride cu 500 puncte. 1 din 3 pacienți cu diabet au înregistrat valori normale ale glicemiei după 4-8 săptămâni. [3]

De ce funcționează atât de bine acest program? Pentru ca învață oamenii să mănânce corect, le oferă putere de decizie, flexibilitate și oportunitatea de a personaliza programul în funcție de cerințele vieții reale, zilnice.

Nutriția în programul CHIP [3]

Când tragem cu ochiul la oile noastre, găsim câteva principii cunoscute:

1. Împrietenește-te cu fibrele alimentare

Fibrele vegetale insolubile sunt acele componente din produsele vegetale care nu au rol de hrănire pentru că nu pot fi digerate de către sistemul nostru digestiv. În schimb, stimulează motilitatea, poartă bolul alimentar prin traseul digestiv, prevenind astfel absorbția în exces a unor componente mai puțin dorite cum ar fi grăsimile sau zahărul, previn constipația și, nu în ultimul rând, hrănesc microbiomul intestinal.

CHIP încurajează consumul de fructe, legume, cereale integrale și leguminoase, toate surse excelente de fibră. Zi de zi găsești fibre în boabele de toate felurile, de la fasole la mazăre și linte, fructele de pădure, prunele, grâul, meiul și ovăzul.

2. Alege proteine de calitate!

Un al doilea principiu important pe care îl regăsești în cursurile CHIP este să optezi pentru proteine de calitate din surse vegetale! CHIP încurajează o alimentație predominant vegetala fără a cădea în capcana extremismului. Unul din principiile pe care le iubesc cel mai mult în acest program este abordarea pozitivă: găsește ceea ce faci bun și începi de acolo! Concentrează-te să adaugi fructe, legume, cereale integrale în dietă și vezi uterior ce simți nevoia să elimini. Din punctul meu de vedere (și, evident, nu doar al meu) această abordare are cele mai mari șanse de succes: atunci când ești pus față în față cu mâncarea adevărată și toate beneficiile cu care ea vine la pachet, este aproape imposibil să te întorci la vechiul stil de viață.

Găsești proteine de calitate din surse vegetale în: leguminoasele boabe, nuci, alune, semințe și, desigur, spirulină.

3. Densitatea calorică

Densitatea calorică este raportul dintre caloriile furnizate și volumul unui aliment. Atunci când îți dorești să slăbești, cel mai important factor pe care trebuie să te concentrezi, în afara unei diete sânțoase și echilibrate, este densitatea calorică. Optând pentru alimente cu volum mare, dar calorii puține, vei reuși să îți potolești foamea economisind în același timp calorii.

Exemplul meu favorit este varza: 100 g de varză conțin doar 30 kcal. Poți să mănânci 1 kilogram de varză cu jumătate din încărcătura calorică a unei fripturi.

4. Renunță la vină!

Vina că ești gras, vina că nu ai mâncat corect, vina că nu atingi standardele impuse de societate.

Abordează cu optimism, flexibilitate și indulgență propriile provocări, îngrijește-te ca și cum ai îngriji pe cineva drag, să spunem, de exemplu, propriul copil.

Fiecare masă contează, fiecare pas bun este o îmbunătățire adusă stilului de viață anterior. Concentrează-te pe asta în loc să îți bați capul cu tot ceea ce nu e bine.

5. Investește în prevenția bolilor cardio-vasculare, osteoporozei și cancerului

Ține colesterolul și tensiunea arterială sub control printr-o dietă cu alimente integrale, predominant vegetale. Rezultatele înregistrate cu această dietă (aproape) vegană recomandată în CHIP sunt mai bune decât rezultatele opțiune cu dieta DASH (dieta special concepută pentru controlul hipertensiunii, o dietă care, de altfel, da și ea rezultate excelente). [4]

Sănătatea osoasă poate fi menținută cu ajutorul surselor vegetale de calciu. Și, pentru că listele nesfârșite nu sunt specialitatea mea, îți ofer trucul prin care țin eu minte unde îmi găsesc calciul: culoarea albă, culoarea oaselor, îți indică și în natură sursele vegetale de calciu - caju, soia, fasole, quinoa, varză, conopida, napi sunt câteva dintre acestea.

Prevenția cancerului nu este, evident, un subiect ce poate fi tratat în câteva vorbe. Însă un stil de viață echilibrat, predominant vegetal, redus în alimente și obiceiuri ce încurajează inflamația cronică în organism (pesimism, stres, fumat, alcool, fast food, alimente procesate, zahăr) este cu siguranță cea mai bună șansă de a evita bolile grave.

Te invit, cu răbdare și optimism, să urmărești și tu programul CHIP. Îl găsești pe youtube și nu ai nevoie decât de câteva minute în fiecare zi pentru a învăța ceva în plus pentru sănătatea ta:

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

Referințe

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27136388

[2] În apărarea mâncării. Manifestul unui gurmand – Michael Pollan

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17347525

https://www.chiphealth.com/About-CHIP/ProgramOutline/

[4] https://nutritionfacts.org/video/what-is-the-optimal-diet/

Primul document consens despre obezitate si stil de viata sedentar
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: