Hedi Hoka este doctor in psihologie, psiholog specialist in dezvoltare personala, antreprenor si autor de carti inspirationale cu o abordare moderna si realista.

Cele doua cauze neasteptate ale depresiei

Primul CD mindfulness din Romania "Relaxeaza-te" a inregistrat un record: s-a vandut in aproape zece mii de exemplare. Este si primul din colectia "Health and Science". Al doilea urmeaza sa fie publicat in curand si va avea titlul sugestiv "Accepta".

1. Inainte de toate as vrea sa ne cunoastem un pic. Ce ar trebui sa afle cititoarele noastre despre Hedi Hoka inca din primele randuri?

Sunt doctor in psihologie, psiholog specialist in dezvoltare personala, antreprenor si autor de carti. Servesc un scop nobil: acela de a aduce stiintele comportamentale si descoperirile neuropsihologiei mai aproape de oameni. si stii de ce? Pentru ca este foarte important sa avem grija de mintea noastra.

Am peste zece ani de experienta in consiliere psihologica si coaching, sunt membra a Society for Coaching Psychology din Marea Britanie, Colegiului Psihologilor din Romania, a International Leadership Association din S.U.A. si a Mindfulness Association din Marea Britanie. Sunt ambasador TEDxCluj si Jamie Oliver, Food Revolution.

2. Traim timpuri agitate, suntem mereu pe fuga si stresul este una dintre cele mai mari probleme ale noastre. Cum putem gestiona aceasta problema?

Cum ar fi daca ti-as spune ca nu exista stres? Exista doar ganduri stresate. Faptul ca ai un program incarcat sau ceva care te supara, in sine, nu poate sa-ti faca rau. Ceea ce te afecteaza este felul in care interpretezi acel lucru. Felul in care gandesti, simti si actionezi intotdeauna au o legatura, fara nicio exceptie.

Iar pe de alta parte, un anumit nivel de anxietate ne face bine. Unii oameni au nevoie sa simta adrenalina ultimului moment ca sa duca lucrurile la bun sfarsit. Totusi, daca perceptia noastra fata de stres este distorsionata, atunci ne putem imbolnavi. Uneori, chiar foarte grav.

Dar ca sa poti sa gestionezi situatiile mai grele sau mai complicate din viata, pot sa sugerez urmatoarele lucruri: 1) Scrie pe o hartie lucrurile care te streseaza. Scriindu-le, le scoti din cap. Iar in mintea ta ramane mai mult loc pentru a rezolva problemele. Retine, te rog, ca acest organ, numit creier, adora sa rezolve probleme. Asa ca apuca-te sa rezolvi problemele pe care le ai, si ai sa vezi cat de recunoscator iti va fi creierul. Problemele se ataca cu actiuni. 2) Oricat de incarcat iti faci programul, gaseste loc pentru lucrurile care iti plac!

Noi functionam precum bateriile. Cand se descarca, trebuie puse in acumulator pentru a fi incarcate. Lucrurile pe care le iubesti te ajuta sa te incarci. Fa-le prioritate in viata ta si nu le negocia. 3) Acest corp pe care-l avem a fost proiectat sa vaneze. Ca sa functionam optim, trebuie sa ne miscam mai mult. Iar sportul este la indemana oricui sub diferite forme. Nu te gandi ca mergi la sala ca sa slabesti! Gandeste-te ca te duci sa te simti bine. Felul in care sportul aliniaza neurotransmitatorii este cel mai simplu si cel mai eficient. Asa ca daca nu ai chef sa mergi la sala, atunci e momentul sa tragi de tine.

3. Noi, femeile, avem tendinta de a ne ingrijora mai mult, de a ne stresa mai mult si de a fi predispuse la depresii intr-un procent mai mare decat barbatii. Cum se poate explica acest lucru?

Intr-adevar, asa este. Una din patru femei ajunge sa fie depresiva macar o data in viata. Iar acest lucru este determinat de mai multe lucruri si le voi spune pe cele mai importante. Din punct de vedere genetic, noi, femeile, avem o predispozitie spre stari de deprimare sau chiar depresii fata de barbati. Apoi, vorbim de fluctuatiilor hormonale pe care le avem nu doar pe o data pe luna, ci o viata intreaga. Ciclul hormonal, nasterea, menopauza determina stari deprimante.

Unele boli au ca simptom depresia. Ma gandesc aici la bolile tiroidei, de exemplu, care sunt mai frecvente la femei decat la barbati. Dupa cauzele biologice, se pot enumera cele psihologice. Noi, femeile, avem tendinta sa analizam lucrurile si sa despicam firul in patru. Astfel, ajungem sa interpretam lucrurile si sa credem ceea ce gandim. Distorsionam singure realitatea si apoi tot noi ne suparam. Nemultumirile pe care le avem fata de corpul nostru ne induc starile depresive.

Foarte multe femei sufera de dismorfie corporala, anorexie, bulimie sau alte tulburari de sine corporal pentru ca nu isi accepta corpul asa cum este. si mai sunt cauzele de ordin social. Faptul ca trebuie sa faci lucrurile la o anumita varsta, intr-un anume fel, creeaza o presiune sociala care poate provoca starea de deprimare.

4. Ce reprezinta cu adevarat conceptul de mindfulness si ce trebuie sa intelegem noi din asta?

Constientizarea deplina a starii tale prezente se numeste mindfulness. In limba romana putem sa traducem acest termen prin atentia constienta. Totusi, la nivel mondial se doreste a se pastra acest termen in limba engleza, si anume mindfulness. Pe scurt, mindfulness este un concept psihologic, o stare constienta in care esti prezent aici si acum.

5. Ce inseamna sa fii mindfulness?

A fi mindfulness inseamna sa inveti sa traiesti in prezent. Trecutul si viitorul sunt locurile unde stresul, depresia, vinovatia, anxietatea si-au facut culcusul. A fi mindfulness inseamna sa nu te mai ingrijorezi pentru ceea ce se va intampla in viitor. Nu poti sa controlezi toate lucrurile, iar efortul pe care il depui este in zadar. Daca trecutul nu-ti da pace si ai tendinta sa reanalizezi tot timpul, risti sa ramai blocat. Trecutul, oricat de mult doresti, nu se mai poate schimba. Ce se intampla cu tine acum, in prezent, este cel mai important lucru. Prezentul este tot ce ai.

6. Cu ce ne ajuta aceasta stare de mindfulness? Ce putem controla cu ajutorul ei?

Poti sa controlezi raspunsul pe care-l ai in relatia cu stresul: adica mintea, gandurile tale. Prin constientizarea starii tale, poti influenta sistemul nervos autonom, iar starea de stres scade. Reactia ta la stres este responsabila pentru bolile cardiovasculare, atacuri de cord, cerebrale, bolile autoimune, infectii, dureri de spate, stari de anxietate, depresie, sindrom de colon iritabil, migrene, ulcer gastric, afectiuni ale muschilor si oaselor, cancer ori decese premature.

7. De ce fiecare dintre noi ar trebui sa cunoasca aceasta stare? Care sunt beneficiile ei?

Unii oameni nu rezoneaza cu aceasta tehnica de meditatie. Dar cei mai multi adora sa fie mindfulness dupa ce isi invata tehnica. Mindfulness iti schimba perceptia fata de stres si astfel scade nivelul acestuia. Imbunatateste starea de sanatate, normalizeaza tensiunea arteriala, intareste sistemul imunitar, reduce durerea cronica, creste vitalitatea organismului si pofta de viata, reduce starile deprimante, chiar si depresia, scade anxietatea si inveti sa traiesti in prezent, poate fi un tratament adjuvant in terapia adictiilor si amelioreaza starile obsesiv-compulsive.

8. Prin ce procese trece creierul nostru atunci cand ne aflam in starea de mindfulness?

Meditatia activa de tip mindfulness prezinta un interes pentru neurostiinte si este amplu studiat fenomenul. Efectele sale benefice sunt acum o certitudine. In timpul meditatiei mindfulness, creierul secreta substante care stimuleaza starea de bine. Sunt de fapt niste inhibitori care imita efectele benzodiazepinelor. Cum ar fi cunoscutul medicament diazepam.

Vei invata sa faci o pauza cu miile de ganduri care iti vin in minte zilnic. Vei invata sa nu judeci gandurile, adica sa nu le mai treci prin filtrul rational. Iar asta inseamna reducerea stresului intr-un procent considerabil. Meditatia mindfulness te ajuta sa te descoperi si sa te cunosti mai bine. Imagineaza-ti ca te uiti la un film despre gandurile tale fie pozitive, fie negative. Tot ceea ce trebuie sa faci tu este doar sa le observi. Apoi sa le constientizezi, dar fara sa pui o eticheta pe ele daca sunt bune sau rele

9. Cum putem crea o armonie intre trup, minte si suflet?

Ador aceasta intrebare! Pentru ca intr-adevar armonia in viata noastra este foarte importanta. Iar ea este determinata de felul in care ne relationam cu trupul, mintea si sufletul nostru. Primul pas este sa incetam sa fim ca altii si sa ne dorim sa fim ca noi insine.

Asa invatam sa ne acceptam neconditionat pentru simplul fapt ca suntem oameni. Al doilea pas este sa ne iubim corpul si sa avem grija de el. Datorita lui ne putem manifesta mintea si sufletul. Apoi as aminti de disciplina. O minte disciplinata si cultivata ne va rasplati la batranete. Nu in ultimul rand, in viata oricarui om este loc si pentru Dumnezeu.

10. Cum putem invata tehnica mindfulness si cum ne poate imbunatati viata noastra de zi cu zi?

Este foarte simplu: trebuie sa stai linistit, pur si simplu, cel putin zece minute fara sa te gandesti la nimic. Iar in cazul in care gandurile hoinaresc prin mintea ta, trebuie sa le lasi sa plece, fara sa le judeci. In tot acest timp, iti concentrezi atentia pe respiratie. Respiratia este foarte importanta pentru ca ea face legatura intre minte si corp. Spre deosebire de alte tehnici de respiratie, in mindfulness nu exista o tehnica anume. Pur si simplu esti atent la felul in care inspiri si expiri.

Putem spune ca este un tip de meditatie, dar este una activa. Deoarece nu trebuie sa stai intr-o pozitie anume. Chiar este recomandat ca in timp ce practici mindfulness sa stai cu spatele drept pe scaun sau in picioare pentru a nu adormi. Este o pauza excelenta pentru creier! Iar cel mai important lucru: cand esti mindfulness, inveti sa fii bland cu tine si lasi sentimentele de vinovatie, teama, furie sa plece din mintea ta.

Dezvoltare personala: 5 carti care m-au ajutat sa imi schimb viata
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: