A venit vremea sa lamurim 6 dintre cele mai mari si mai frecvente greseli in alimentatie!

4. Te feresti de gluten

In urma cu numai cativa ani a inceput o adevarata isterie anti-gluten. Desi exista o categorie de oameni care sufera cu adevarat de boala celiaca (alergie la gluten), nu exista niciun test care sa confirme intoleranta la gluten. Subiectiv, cam 6% din oameni sustin ca sunt intoleranti la gluten, acuzand simptome precum balonare, diaree, oboseala, migrene.

Totusi, un studiu realizat in 2013 de Asociatia Americana de Gastroenterologie a gasit ca presupusele simptomele sensibilitatii la gluten nu sunt cauzate de gluten ci de o cu totul alta categorie de substante grupate sub denumirea de FODMAP. Cap de lista la capitolul FODMAP sunt cruciferele, ciupercile, usturoiul, mazarea, fasolea precum si fructe ca piersicile, merele, afinele. Pe mine personal acest studiu m-a lecuit de vanatoarea de molecule vinovate de balonare. Independent de gluten si FODMAP, nu ma pot gandi la legume mai sanatoase decat cruciferele sau fructe mai pline de antioxidanti decat afinele, prin urmare cred ca moderatia si aportul treptat din acest alimente pot vindeca eventuale sensibilitati la diverese componente pe care am uitat cum sa le digeram din pricina unei alimentatii schioape.

5. Folosesti indulcitori artificiali in loc de zahar

Aspartamul, unul dintrei cei mai folositi indulcitori din lume, a fost asociat cu unele simptome ale depresiei. In plus, chiar si cantitati mici de indulcitori artificiali sunt capabile sa induca transformari in microbiomul intestinal. Vestea buna este ca la doar cateva saptamani dupa oprirea administrarii indulcitorului, flora isi revine la normal.

greseli in alimentatiefoto: margouillat photo, Shutterstock

Asadar, nu este niciodata prea tarziu sa renunti la folosirea indulcitorului artificial. Ce sa folosesti in locul sau? Din pacate, singurul zahar pe care natura ni-l ofera este in fructe.

Fructoza din fructe este singurul tip de zahar pe care organismul uman stie sa-l proceseze fara sa-si biciuiasca pancreasul. Datorita continului de fibre si fitonutrienti, zaharul din fructe nu provoaca un “dans” agresiv al glicemiei in corp. Ba mai mult, adaugarea fructelor la un produs care contine zahar, domoleste raspunsul glicemiei. Prin urmare, daca vrei neaparat sa mananci zahar, ai grija sa ii pui si niste fructe: de exemplu consuma clatite cu fructe in loc de ciocolata sau paine cu marmelada.

Ce tip de zahar e bun?

O intrebare naturala se naste inevitabil: Si totusi, ce zahar e mai sanatos?

Melasa si zaharul de curmale sunt cele doua tipuri de zahar, singurele doua tipuri de zahar, acceptate ca fiind sanatoase. Le puteti comanda online de aici:

6. Te feresti de fructe pentru ca ingrasa

Acesta este un mit extrem de frecvent intalnit chiar si in cele mai documentate circumstante. Desi nimic in exces nu este vreodata recomandat, teama de fructe nu are o baza solida. In cadrul unui experiment, specialistii au urmarit vreme de 12 pana la 24 saptamani un grup de persoane care au consumat 20 de portii de fructe pe zi. Rezultatul? Niciun efect advers dar posibile beneficii pentru sanatate.

Referinte

https://www.nytimes.com/2016/05/02/health/biggest-loser-weight-loss.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23648697

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26272781

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8373935

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5573330

https://nutritionfacts.org/video/the-healthiest-sweetener/

Foto homepage: Mykola Komarovskyy, Shutterstock

SalveazăSalvează

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: