În pregătirea evenimentului ecomTEAM Fashion, pe care-l organizăm pe 28 martie la Apollo 111 și la care te poți înscrie gratuit aici, am întrebat mai mulți specialiști din industrie cum văd această verticală și ne-am uitat și la ultimele rapoarte publicate.

Începem cu estimările privind evoluția întregii industrii de e-commerce din țara noastră, iar cea mai recentă analiză vine de la furnizorul de soluții de plată online PayU GPO România. Acesta estimează că valoarea pieței de e-Commerce(produse și servicii comandate online) se va situa în jurul a 11,5 miliarde de euro în 2024. Creșterea estimată pentru 2024, atât din calculele PayU GPO, cât și din datele raportate de McKinsey și Statista, se situează la aproximativ 16% față de anul trecut, cu un avans de aproximativ 30% pe segmentul de servicii.

Tot din acelasi raport, vedem că piața locală de e-commerce s-a situat ]n 2023 la 9,8 miliarde de euro potrivit McKinsey, din care aproximativ 65% au reprezentat produsele / bunurile și aproximativ 35% serviciile. În zona de bunuri, cele mai căutate în online au fost IT&home (65% din total), îmbrăcăminte (23%), produse alimentare (6%), însă verticalele cu cele mai mari creșteri în tranzacții au fost fashion și beauty, mâncare comandată și produse alimentare. În zona de servicii, cele mai multe achiziții online s-au făcut în transport, inclusiv servicii de livrare (80%) și pachete turistice (14%), dar cele mai mari creșteri s-au înregistrat pe verticalele de divertisment și pachete turistice.

Cifrele de mai sus au situat România în 2023 pe al treilea loc în e-commerce-ul din Europa Centrală și de Est, după Polonia (cu o piață estimată la 27,8 miliarde de dolari) și Cehia (cu o piață estimată la 13 miliarde de dolari).

Estimările de mai sus iau în considerare și segmentul de servicii. De partea cealaltă, în raportul eCommerce Insights 2024, publicat de MerchantPro, vedem o serie de date ce exclud zona de servicii. Drept urmare, valoarea estimată a pieței este de 7,3 miliarde de euro pentru 2024, fiind bazată pe surse precum Statista, Statista Digital Market Insights și Platforma MerchantPro.

Tot în cadrul raportului, avem secțiunea MerchantPro Compass, o analiză la zi pe magazine online locale de dimensiuni și vechimi variate. Uitându-se la datele înregistrate de magazinele online active în ultimii doi ani, se observă o creștere a vânzărilor de 3%. Datele analizate de MerchantPro indică articolele pentru copii drept cel mai dinamic segment de piață, unde numărul comenzilor plasate a crescut cu peste 20%, iar pentru prima dată în ultimii 3 ani, segmentul Fashion înregistrează contracție, cu o scădere de 10% ca număr de tranzacții.

În cadrul evenimentului ecomTEAM Fashion, pe care-l organizăm pe 28 martie 2024 la Apollo 111, vom avea pe scena evenimentului reprezentanți ai magazinelor online de toate dimensiunile. De la jucători internaționali, la businessuri locale care acum își pregătesc terenul pentru a vinde către piețele din regiune. Înscrie-te gratuit AICI și vino alături de noi și speakeri precum Raluca Radu - Country Manager Answear.ro, Robert Berza - CEO Fashion Days, Adina Buzatu - CEO & Founder Trends by Adina Buzatu, Corina Cimpoca - Founder MKOR Consulting, Elena Cobianu - Business Development Manager Glami.ro, Mădălina Stănescu - Founder Optimized, Ralucă Hăulică - Founder Alura.ro, Alexandru Balaci, CEO Mokka România sau Dan Lupu - CEO Mizar.

Ne-am uitat la evoluția categoriei Fashion în 2023 și în cadrul magazinelor online care folosesc easySales, platforma SaaS de management automatizat și centralizare a activităților de eCommerce.

„În 2023, categoria Fashion intermediată a înregistrat o creștere semnificativă, de 45%, în ceea ce privește vânzările, comparativ cu anul precedent, ajungând la 39 de milioane de lei, de la 27 de milioane de lei în 2022”, a precizat Ciprian Cazacu, CEO și Co-fondator easySales.

Industria de Fashion din România: impactul platformelor din Asia și recomandări pentru jucătorii locali

Impactul platformelor asiatice asupra industriei Fashion devine un subiect din ce în ce mai discutat și la nivel local. Nu era o surpriză pentru nimeni faptul că se fac zeci de mii de comenzi online zilnic din România către China, o cifră concretă nefiind stabilită până în prezent.

"În ultimi ani, românii, la fel ca majoritatea cumpărătorilor din țările europene, au început să comande frecvent de la magazinele online din Asia. Cele mai populare, mai ales în segmentul adolescenților și al tinerilor, sunt Pandabuy, Temu și Shein. Volumele anuale pe acest segment s-au dublat sau chiar triplat pentru unele dintre magazine.”, precizează, pentru wall-street.ro, Mircea Stan, CEO al businessului LogTech Postis, furnizor de tehnologie pentru administrarea livrărilor.

Același trend este confirmat și de către reprezentanții companiilor de curierat precum DHL Express Roânia și Fan Courier.

„Platformele de comerț online din Asia câștigă tot mai mult teren și în România și au devenit din ce în ce mai accesate, în special ca urmare a prețurilor mici, a creșterii calității serviciilor de livrare și a scăderii semnificative a timpilor de așteptare”, precizează reprezentanții FAN Courier pentru wall-street.ro.

”Este un impact major în ceea ce privește zona de vânzări ale produselor din categoria Fashion pentru sellerii autohtoni, odată cu venirea acestor giganți în România. Sigur că piața se diminuează pentru magazinele online locale și din cauza faptului că acești mari jucători din Asia și nu numai au o putere financiară extrem de mare prin care ajung să convertească o multitudine de clienți români(...) Pe de altă parte, vorbim și de calitate, de nevoile clientului și de satisfacerea nevoilor acestori clienți români care experimentează astfel de achiziții online, cu precădere din China. Este de urmărit dacă retenția acestor giganți online va fi una satisfăcătoare, având în vedere calitatea îndoielnică din zona de Fashion”, precizează Florin Toma, Head of Business Development DHL Express Romania pentru wall-street.ro.

Având în vedere aceste provocări, reprezentantul DHL Express România consideră că pasul firesc, natural, care trebuia făcut încă de acum câțiva ani de către jucătorii locali este acela de a încerca să iasă internațional cu vânzările și să își diversifice audiențele și să identifice potențiali clienți oriunde în lume.

Foto fr si main: kitzcorner /Shutterstock

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: