Kudika
10 Iunie 2010

In SUA circula multa critica, si multa gratuita, din partea publicului revoltat de licentele pe care si le ia Hollywood-ul cu japca, dar cand un regizor isi permite sa intineze copilaria unui actor-pusti de dragul unui film, sa puna un minor in situatia de a juca un rol care i-ar da de furca si unui adult – atunci regizorul nostru chiar ca isi aprinde paie-n cap. “Exploatarea” copiilor pe ecrane, simulata desigur, dar chiar si-asa, nociva – iata unde trage linie politia moralista americana. Nevoia de a proteja copilul a starnit dezbateri, a demarat proiecte de lege si, de cand a fost pusa pe tapet, de cand a aparut pe lume bresla cineastilor iresponsabili, tot acolo stationeaza, din cauza celor care inca se-ncapataneaza sa-si creeze arta fara a lua in considerare sensibilitatile societatii.

Subiectul atrage mult mai putin foc, si mult mai putina para in Europa – unde suntem mult mai putin obtuzi – dar, pe de alta parte, conform principiului “reclama de ocara e reclama clara”, filmele americane ocupa o felie coplesitoare in topul de mai jos! Si asta, desigur, pentru ca oprobriul, mai mult decat aprobarea unanima, atrage atentia si trezeste apetitul. Insa, intrebarea pe care v-o lansez, este: putem fi oare nonsalanti, putem fi oare siguri ca un rol de om mare nu are un impact grav asupra micului actor? (P.S. Vorbim aici metaforic, de roluri grele puse in carca unor pusti, nu de don’soara Kirsten Dunst in rol de vampirita multi-centenara)

Realizat de Ioanina

1. COPII ABUZATI: Dakota Fanning (12 ani) in “Hounddog”(2007) – Acum are 16 ani, micuta a carei evolutie, de la bebelus la adolescenta, s-a intamplat sub ochii nostri. Dakota a crescut pe marele ecran, si, ajungand recent la varsta rebeliunii, cauta sa-si creasca profilul printr-o selectie controversata de roluri. Sigur ca ne-a fascinat ca fiica lui Sean Penn in “I Am Sam,” dar acum e timpul sa-si lepede imaginea cuminte si sa ne socheze ca rocker-ita Cherie Currie in “The Runaways”, unde se zvoneste ca a filmat un sarut fierbinte cu cealalta fugita-de-acasa, Kristen Stewart. Insa mai marea surpriza a survenit odata cu “Hounddog”, filmul care ne-a dat prima oara de veste ca Dakota isi ia in primire si-n serios cariera. Aici, ea este Lewellen, o copila de 12 ani, lasata sa zburde de capul ei, sa cante ce-are mai provocator repertoriul lui Elvis, si sa plonjeze cu inconstienta in vizorul unor pierde-vara taranoi, acei “rednecks” specifici si nelipsiti sudului rural american. Rezultatul jocului cu focul este un viol, filmat insa cu destula clasa incat sa n-o compromita pe regizoarea Deborah Kampmeier, si, deci, un punct culminant eficace prin valoarea de soc, pe care Dakota s-a simtit obligata sa il apere, in contextul atacurilor din partea publicului cramponat de duritatea scenei: “Este un film, si [ce fac eu] se cheama actorie”, spunea ea, blazata. “Ce m-a atras pe mine la acest film a fost tocmai ca personajul meu le arata oamenilor ca poti sa treci peste vicisitudinile vietii, si ca ele nu te definesc. Personajul meu are atat de multe interese si talente incat faptul ca a trait ceva infiorator nu inseamna ca nu poate spera la o viata minunata in continuare”.

Am văzut filmul „Mamma Mia! O luăm de la capăt” și l-aș mai vedea de câteva ori!
25 de filme legendare pe care trebuie sa le vezi pana la 30 de ani

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: