Setari Cookie-uri

Seleniul – un element cu beneficii demonstrate pentru sănătate

Descoperă care sunt beneficiile seleniului pentru sănătate, află cum acționează asupra organismului și vezi care sunt sursele alimentare bogate în acest element.

Seleniul, elementul chimic cu numărul atomic 34, este adesea considerat unul dintre secretele prețioase ale naturii. Descoperit pentru prima dată în anul 1817 de către chimistul suedez Jöns Jakob Berzelius, el a captat interesul cercetătorilor și a devenit, de-a lungul timpului, subiectul multor studii.

Studiile au evidențiat faptul că seleniul este un element esențial pentru funcționarea normală a organismelor vii, jucând un rol crucial în metabolismul celular și protejarea împotriva stresului oxidativ. De asemenea, seleniul are implicații în sistemul imunitar și funcționarea normală a glandei tiroide.

Surse alimentare de seleniu

Pentru că seleniul se găsește în scoarța terestră și apă, se consideră că principala sursă din care poate fi luat acest oligoelement sunt plantele și produsele de origine animală, în special organele. Iată câteva dintre alimentele cu conținut bogat în seleniu:

Citește și:
  • Nucile – în special cele braziliene, dar și cele autohtone;

  • Ouăle – 146 de micrograme de seleniu pentru un singur ou de mărime medie;

  • Semințele de floarea-soarelui – o cană conține 607 micrograme de seleniu;

  • Ficatul (de vită sau miel – 99 de micrograme/85 g;

  • Orezul brun fiert – 19 micrograme/cană;

  • Tonul – 64 de micrograme/85 g;

  • Halibut – 106% din doza zilnică recomandată/porție;

  • Somon – 31 de micrograme/85 g;

  • Carne de curcan – 25 de micrograme/85 g;

  • Slănină – 89% din valoarea zilnică/100 g;

  • Unele fructe de mare – în special, creveții, stridiile și midiile conțin 77% din aportul zilnic recomandat de seleniu la o porție de 85 de grame.

Doza zilnică de seleniu recomandată pentru un adult este de 50-70 de micrograme.

Beneficiile seleniului pentru sănătate

Spre deosebire de alți nutrienți, acest oligoelement poate fi consumat în cantități mici suficiente pentru a oferi organismului protecția de care are nevoie.

Citește și:

    Este un antioxidant care previne afectarea celulară

    De multe ori, celulele sănătoase sunt supuse acțiunii diferiților radicali liberi care apar în momentul în care corpul este supus unor acțiuni ce cauzează așa-numitul stres oxidativ – fumat, consum de alcool sau stres – și care pot duce la dezvoltarea afecțiunilor cronice și a îmbătrânirii premature.

    Seleniul echilibrează cantitatea de radicali liberi și previne acțiunea lor distructivă.

    Ajută sistemul reproductiv masculin

    Seleniul crește fluxul sangvin și mărește motilitatea spermatozoizilor, luptând, astfel, împotriva infertilității și sprijinind procesul de concepere. Unele studii par a demonstra și faptul că acest element este capabil să reducă riscul de avort spontan în cazul femeilor.

    Citește și:

      Este un element esențial pentru funcționarea glandei tiroide

      Tiroida este organul care conține cea mai mare cantitate de seleniu din organismul uman. Substanța are o contribuție esențială în producerea hormonilor tiroidieni care controlează creșterea, dezvoltarea și reglarea metabolismului.

      Ajută la prevenția declinului mintal

      Acțiunea radicalilor liberi este responsabilă, printre altele, de apariția unor boli degenerative, cum ar fi scleroza multiplă, Parkinson sau Alzheimer.

      Datorită acțiunii sale de reducere a stresului oxidativ, seleniul poate preveni apariția acestor maladii, îmbunătățind memoria, gândirea și comportamentul.

      Protejează și susține sistemul imunitar

      Potrivit specialiștilor, o cantitate mai mare de seleniu în organism este echivalentă cu un răspuns imun mai bun și mai rapid.

      S-a constatat că persoanele care suferă de tuberculoză, gripă sau hepatită C își pot întări sistemul imunitar prin administrarea suplimentelor cu seleniu.

      Reduce riscul de boli cardiovasculare

      Se pare că nivelurile scăzute de seleniu pot declanșa apariția unor afecțiuni cardiace. Stresul oxidativ declanșat de acțiunea radicalilor liberi poate conduce la ateroscleroză și, implicit, la atac de cord sau accident vascular cerebral.

      Seleniul mărește nivelul de glutation peroxidază, un antioxidant puternic care reduce markerii inflamatori din organism, principalii factori de risc în cazul bolilor cardiovasculare.

      Seleniul se dovedește a fi un element esențial pentru sănătate cu numeroase beneficii demonstrate științific. Cu toate acestea, nu trebuie să uiți că este întotdeauna recomandat să consulți un medic sau specialist în nutriție, deoarece atât deficiența, cât și supradozajul pot avea efecte negative asupra sănătății.

      Sursa foto: Shutterstock

      Vizionare placuta


      Kudika
      19 Iunie 2023
      Echipa Kudika
      Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

      Ti-a placut acest articol?

      Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.